Ako zdarma nájsť kvalitných mentorov, ktorí ti ochotne budú radiť a pomáhať?

LR Blog no.11 - Ako zdarma nájsť kvalitných mentorov, ktorí ti ochotne budú radiť a pomáhať_

Poznať skúsených ľudí zo svojho odvetvia, ktorí ti budú ochotne pomáhať a posúvať ťa míľovými krokmi vpred je na nezaplatenie. Kvalitný mentor prináša do tvojej profesie vysokú pridanú hodnotu, preto sa väčšina z nich  nechá aj patrične vyplatiť. Ak však zapojíš  trošku kreativity a pozrieš sa na vec z iného uhla, môžeš (nielen) ušetriť 😉 .

Prečo je potrebné mať mentora?

Možno to poznáš: máš v hlave také množstvo nápadov a stratégii, až sa v nich strácaš, nevieš kde začať a či vôbec.  Napokon zistíš, že stačí spraviť úplne jednoduchú, desaťminútovú vec a si úplne inde. Mne sa stáva pomerne často, že idem na veci okľukou a nielen v podnikaní ;-).

S týmto problémom mi pomohol môj prvý mentor Miloš Timko, ktorý ma sprevádzal v rámci jedného tréningu. Usmerňoval moje plány, ktoré boli síce fajn, ale príliš ma brzdili v napredovaní. Chcel som mať veci spravené natoľko dokonale, až som stagnoval. Vtedy mi pomohla jedna rada:

Choď so svojim nápadom von čím skôr a uvidíš, ako na to budú ľudia reagovať. Neprofesionálne spracovanie ti prepáčia, ak ich vyvážiš inými pridanými hodnotami. A postupne môžeš všetko dolaďovať.

Pre mňa ako perfekcionistu, to bolo niečo ťažko realizovateľné, na druhej strane však veľmi potrebné a skutočne ma to posunulo vpred.

Od Miloša som sa toho naučil  oveľa viac, ale prístup k nemu bol časovo ohraničený. Preto som  začal rozmýšľať, ako by som sa dostal k niekomu, kto by mi:

  • pomáhal napredovať v podnikaní
  • odporúčal vhodné kroky
  • radil, na čo sa zamerať a čomu sa vyvarovať
  • vedel poskytnúť konkrétne tipy a triky pre moje konkrétne podnikanie
  • ako to robiť efektívne

Cieľ bol jediný: aby môj citeľný progres neprestával. Skončil som však pri financiách, ktoré som nemal, resp. nechcel investovať do takejto, hoci výraznej, pomoci. Profesionálni mentori stoja mnohokrát cca 100 EUR/hod., čo je pre mňa momentálne veľa.

Task #1: Zmeniť zmýšľania (zase)

Dostávame sa znova k myšlienke z môjho článku http://ladislavrydzyk.sk/robit-co-ta-bavi-vs-robit-co-musis/, kde som písal, že všetko sa dá, len sa treba na veci pozrieť inak.

„Ide len o to, vypnúť svoje zaužívané cesty rozmýšľania, odosobniť sa od toho, ako to robia všetci naokolo mňa a na začiatok sa len opýtať seba, že ako by som to len mohol spraviť, aby sa to dalo. A pri troške kreativity sa cesty nájdu.“ –  http://ladislavrydzyk.sk/robit-co-ta-bavi-vs-robit-co-musis/

Tak som to skúsil aj v tomto prípade a podarilo sa. Ako?

Počas strednej a vysokej školy, som viedol malé kresťanské skupinky ľudí, ktorých cieľom bolo spoločne budovať priateľstvá, zdieľať sa a pomáhať si napredovať v spoznávaní Boha a v žití života naplno. Uvedomil som si, že tento koncept je natoľko univerzálny, že by sa dal využiť aj pri združovaní podnikateľov, ktorí by si vzájomne pomáhali posúvať sa vo svojich podnikateľských aktivitách vpred.

Aby to malo pre mňa mentorský efekt, potreboval som osloviť ľudí, ktorí sú so skúsenosťami o niekoľko krokov ďalej ako ja. A to bol od začiatku problém, pretože hneď mi napadla otázka: „Ale kto by mal záujem pridať sa do tejto skupiny, keď ja nemám žiadne reálne podnikateľské skúsenosti?“ Nakoniec som si však uvedomil, že ak sa mi podarí dať dokopy skúsených podnikateľov, nebude pre nich problém, že tam budem ja, pretože budú získavať vysokú pridanú hodnotu od ostatných členov. Zdalo sa mi to ako perfektný nápad.

Medzitým som ešte „googlil“, či nenájdem niečo o tomto koncepte viac. A veru áno. V USA sa takáto forma stretávania podnikateľov nazýva „Mastermind Group“. Prečítal som si o tom niekoľko blogových článkov, vypočul zo dva podcasty a pustil sa do toho.

Task #2: Výber vhodných kandidátov

Keď som začal uvažovať koho oslovím, rozhodol som sa vyberať z týchto skupín ľudí:

  • Podnikatelia, ktorí sú odo mňa o niekoľko krokov vpred v podnikaní a môžu mi byť svojimi skúsenosťami nápomocní
  • Podnikatelia, ktorí si budú vedieť pomáhať aj sebe navzájom (pretože inak nebudú mať záujem zotrvať).
  • Podnikatelia z rôznych odvetví ( nielen z oblasti online podnikania). Môžu mať úplne iný pohľad na vec, a tak byť veľmi prínosní aj pre mňa.
  • Ľudia ochotní stretávať sa výlučne online, keďže ja bývam v malej dedinke niekoľko sto kilometrov od Bratislavy.

Ostatné podmienky:

  • Ľudia, ktorých poznám osobne alebo sprostredkovane (cez ľudí, ktorých dobre poznám; toto je jedna z mojich „neférových výhod“, ktorou disponujem – poznám veľké množstvo ľudí, ktorí sú mi neraz osožní. Viac o tom, ako nájsť svoj veľký potenciál, uvedomiť si ho a začať ho naplno využívať, napríklad aj svoje neférové výhody, nájdeš v týchto článkoch: http://ladislavrydzyk.sk/najskor-spoznaj-v-com-si-dobry-a-zameraj-sa-na-to-cast-1/http://ladislavrydzyk.sk/najskor-spoznaj-v-com-si-dobry-a-zameraj-sa-na-to-cast-2/).
  • Zdieľame rovnaké hodnoty a ciele.
  • Praktizujúci kresťania, ktorí venujú svoj voľný čas iným a snažia sa robiť svet naokolo lepší.
  • Majú vôľu venovať sa problémom ostatných členov, prichádzať s riešeniami a zdieľať svoje vedomosti.
  • Majú ochotu zdieľať svoje problémy a nechať si poradiť od ostatných.
  • Vedia dodržať záväzok: „Čo si spoločne povieme na tomto stretnutí, nevynáša sa von“.

Začal som hľadať ľudí a zapisovať si ich mená a kontakty na papier.

  1. Najskôr som vypísal ľudí, o ktorých som vedel, že podnikajú a spĺňajú moje podmienky.
  2. Spýtal som sa známych, ktorých som veľmi dobre poznal a oni mňa, či by mi vedeli odporučiť kontakt na svojich zaujímavých známych.
  3. Hľadal som Facebook-ové skupiny, zamerané na podnikanie, resp. marketing, v ktorých sú členmi moji FB priatelia. Ja konkrétne som pozeral na tieto skupiny:
    1. Marketing, podnikání, reklama – https://www.facebook.com/groups/227729553998612/
    2. Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori 😉 – https://www.facebook.com/groups/marketeri/
    3. Učíme sa podnikať – https://www.facebook.com/groups/ucimesapodnikat/

Takýmto spôsobom sa mi podarilo nájsť cca 10 ľudí, ktorých som oslovil.

Po niekoľkých týždňoch sa mi podarilo dať dokopy túto päťčlennú skupinu podnikateľov z nasledujúcich oblastí:

Ako to dopadlo?

Odkedy sme začali, mali sme už niekoľko veľmi inšpiratívnych a povzbudivých stretnutí plné praktických rád a skúseností. Aj vypočutie si hoci aj známych vecí ma motivuje ísť ďalej. Chalani sa do toho tak vložili, že nad rámec týchto stretnutí sa nám už podarilo zorganizovať aj online školenie o PPC. Super, je to veľká vec vedieť sa dať dokopy a vzájomne si pomáhať.

Dokonca sa tento prístup dá využiť aj na úplne iné ciele, nie len na mentoring. S manželkou takto spoločne dávame dokopy mladé manželské páry s deťmi z nášho okolia, s ktorými sa môžme stretávať a vzájomne si pomáhať, napr. aj formou, že si z času na čas necháme u seba deti a môžme sa venovať len samým sebe.

Kreativite sa nekladú žiadne medze. Len sa treba na veci začať pozerať inak a zmeniť zaužívané, často limitujúce zmýšľanie.

Task #3: Rozbehni to (Máš všetko čo potrebuješ pre zmenu – stačí málo)

Vybudovať si vlastný mentorský tím je možné v ktorejkoľvek oblasti života – pre svoje pracovné zručnosti (či už podnikáš, predávaš, programuješ, skúmaš, tvoríš, učíš…) aj pre rodinný život (nielen výchovu detí, ale manželské vzťahy a dokonca aj varenie a domáce práce – dodáva Zitka 😉 ). Vždy sa oplatí zveľaďovať náplň svojich dní, preto neváhaj, a skús rozbehnúť vlastnú mentorskú skupinu. Pokiaľ sa neosvedčia, skúsenosť ti už nikto nevezme.

Porozmýšľaj, v čom by sa ti hodila pomoc ľudí s bohatými skúsenosťami, aby si sa mohol posúvať vpred omnoho rýchlejšie, ako keby si si všetko zisťoval a robil celkom sám?

Pri rozbiehaní tvojho mentorského tímu ti rád pomôžem svojimi skúsenosťami. Poradím ti:

  • ako osloviť správnych ľudí tak, aby vzali tvoje pozvanie vážne a vedeli svoju účasť reálne zhodnotiť
  • ako efektívne zorganizovať čas a zúčastnených ľudí

Všetko nájdeš v bonusovom dokumente, ktorý si môžeš stiahnuť. Nájdeš v ňom:

  • všetky moje texty emailov a správ, ktoré som rozposielal ľuďom, ktorých som oslovoval ja (všetko v chronologickom poradí, aj s vysvetlením, prečo som to písal práve tak a nie inak)
  • našu štruktúru mentorských stretnutí, ktorou sa môžeš inšpirovať
  • roly každého člena počas stretnutí

Všetky tieto informácie môžeš kľudne použiť na vytvorenie svojho mentorského tímu.

Akčná výzva k blogu 011 – Stiahni si eBook s informáciami, ako založiť a viesť vlastný mentorský tím

Budem rád, ak mi napíšeš svoje postrehy a spätnú väzbu dole do komentárov.

Ak tento článok bol pre teba užitočný, zdieľaj ho aj svojim známym na sociálnych sieťach. Vďaka 😉

Komentáre
  1. Katka píše:

    pekný článok…a vlastne dobrý nápad mať takú „selfhelp group“. Zaujímalo by ma, ako dlho už fungujete?

  2. Ladislav Rydzyk píše:

    Jedna skusenost, ktora ti moze pomoct. Ak pises blog, neboj sa vyzdvyhovat kvality ostatnych ludi vo svojich clankoch. Nie len ze tym potesis tychto ludi a poskytnes im referenciu, ale oni su potom aj viac ochotni ti pomoct, ci uz zdielanim vo svojich socialnych sietach, alebo inym sposobom.

    Dnes rano som totiz cital email od Milosa Timko (mojho prveho mentora, ktoreho som spomenul v clanku) a ponukol mi moznost ozvat sa mu kedykolvek, ak budem potrebovat pomoc.
    Co je uplne super a Dakujem Milos!

  3. Oliver píše:

    Ahoj 🙂 Skvelý článok, príde mi ako na mieru robený pre mňa, pretože presne toto som potreboval počuť 😀 za mňa určite zaujímavý a skvelý nápad a určite sa ho tiež pokúsim zrealizovať 🙂 len jednú otázočku mám. Kde je najlepšie podľa Vás si písať svoj blog? Cez svoju webstránku, alebo cez sociálne siete, resp. niekde inde..

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.