Dnes som strávil niekoľko hodín hľadaním správneho nástroja na vytváranie dotazníkov na prieskum trhu a zbieranie spätných väzieb od potenciálnych zákazníkov. Predpokladal som, že zostavenie dotazníka bude tá náročnejšia časť, ale nebolo to tak. Ponúkam ti teda moje zistenia z prieskumu trhu o nástrojoch určených aj na prieskum trhu ;)
Tieto nástroje sa však dajú využiť v aj iných situáciach pri práci s viacerými ľuďmi, kedy je vhodné získať ich názory alebo spätné väzby.
Podnikatelia/Firmy
Prieskum trhu pred začatím podnikania alebo spustenia produktu/služby na trh
Získanie spätnej väzby a názorov od zákazníkov
Organizácie
Získanie názorov, postojov a verejnej mienky na svoje aktivity
Študenti
Získavanie dát od ľudí na štatistické vyhodnocovanie
a pod.
Stanovil som tieto hlavné kritériá, ktoré nástroj musí mať, aby spĺňal všetko, čo budem potrebovať na získavanie údajov a ich neskoršiu analýzu:
Po krátkom googlení som sa dostal k zoznamu najpoužívanejších nástrojov na prieskumy trhu: http://www.capterra.com/survey-software/#infographic.
Najskôr som začal hľadať dostupné riešenia zdarma. Výstup bol nasledovný:
Google Forms |
TypeForm |
Zoho |
Survey Monkey |
Survey Gizmo |
LimeSurvey |
|
Partial Response |
– |
– |
x |
x |
x |
x |
Flow Logic |
x |
– |
– |
– |
– |
x |
Export |
x |
x |
– |
– |
x |
x |
Table 1: Riešenia zdarma
Našiel som síce free riešenie „LimeSurvey“, ktoré vyhovovalo všetkým mojim podmienkam, ale keďže ide o open source riešenie a nie online aplikáciu, je potrebné si to stiahnuť a nainštalovať na webserver. Momentálne však nemám záujem aplikáciu bežať sám u seba, takže to nie je pre mňa úplné riešenie.
Do tabuľky som nezaradil všetky tool-y, ktoré som odskúšal, ako napr. WUFOO, kwiksurveys a pod. V každom tool-e totiž chýbali nejaké drobnosti, ktoré sú nevyhnutné, na spojazdnenie prieskumu.
Výstup: free aplikáciu so všetkými potrebnými funkcionalitami zdarma sa mi nepodarilo nájsť
Nasledovalo teda testovanie platených riešení. Zameral som sa na porovnanie cien a obľúbenosť nástrojov.
Tu je výstup:
LimeSurvey |
Zoho |
Survey Monkey |
Survey Gizmo |
MySurveyLab |
|
Partial Response |
x |
x |
x |
x |
x |
Flow Logic |
x |
x |
x |
x |
x |
Export |
x |
x |
x |
x |
x |
UX * |
4 |
2 |
2 |
3 |
5 |
Obľúbenosť ** |
12 |
– |
1 |
4 |
– |
Price |
FREE – vlastný server / |
od 19$/m. |
od 35$/m. |
od 25$/m. |
od 9€/m. |
Comparison of paid plans |
Table 2: Porovnanie platených riešení
* Do hodnotenia som okrem ceny pridal aj moje subjektívne hodnotenie pre užívateľskú prístupnosť (UX), čo v skratke znamená intuitívnosť pri vytváraní formulára. Hodnotenia sú ako na stupnici v škole (1-výborné, 5-nedostatočné).
** Túto informáciu mám z vyhodnocovacieho portálu softvérov Capterra: http://www.capterra.com/survey-software/#infographic
Po strávení niekoľkých hodín dnešného dňa nad týmito riešeniami je moje hodnotenie nasledovné. Vytvoril som tieto hodnotiace kategórie:
Najlepší pomer Funkcionalita / Cena / UX
Najlepší pomer Funkcionalita / Cena
Najlepší nástroj zdarma
Najlepší UX
Výhody
V tejto kategórii je pre mňa favoritom SurveyMonkey (https://www.surveymonkey.com/). Ak by som potreboval profesionálny tool na zbieranie dát od respondentov, toto by bola moja voľba.
Obsahuje všetky potrebné funkcie na vytvorenie formulára a taktiež aj na analýzu dát. Vytváranie formulárov je intuitívne a veľmi jednoduché. Nie je na to potrebný žiaden manuál. Výstupný formulár je pre respondentov čistý a prehľadný, bez zbytočných prvkov, ktoré by mohli respondenta rušiť pri vypĺňaní.
Moje hodnotenie je ovplyvnené z veľkej časti aj tým, že viem o viacerých ľuďoch, ktorí tento nástroj úspešne používajú a sú s nim veľmi spokojný.
Nevýhody
Jedine cena, ktorá však zodpovedá aj ponúkanej kvalite
Výhody
Pridal som aj túto kategóriu, pretože nástroj LimeSurvey (https://www.limesurvey.com/), určite poskytuje veľké množstvo pokročilých nastavení a za veľmi rozumnú cenu. Keďže sa jedná o open source, je možné si ho stiahnuť, nainštalovať na svoj webserver a používať úplne zdarma.
V ponuke je však aj hostované riešenie, ktoré poskytuje možnosť zaregistrovať si vlastnú doménu tretieho rádu (tvoj-nazov.limequery.com). Táto možnosť je spoplatnená, platí sa len za vyplnené dotazníky.
Nevýhody
Nevýhodou tohto nástroja je jednoznačne jeho užívateľské rozhranie, ktoré nie je intuitívne. V niektorých prípadoch je potrebné nazrieť do manuálu. Prostredie na tvorbu formulárov pripomína skôr administračné rozhranie CMS systémov ako napr. Joomla.
Pre koho je toto riešenie vhodné?
Pre ľudí, ktorí:
Do hodnotenia som zaradil aj takúto kategóriu, pretože nástroj Typeform (https://www.typeform.com/) spája užitočné funkcie s estetickým a moderným vzhľadom.
Vzhľad milo prekvapí respondentov, ale aj tých, ktorí formuláre pripravujú.
Výhody
Jednoznačne medzi najlepší nástroj zdarma na vytváranie formulárov je Google Forms (https://docs.google.com/forms/). Rozhranie je veľmi intuitívne a zdarma poskytuje viacero funkcií, ktoré sú výlučne platené u konkurencii.
Dáta sa môžu automaticky ukladať do Google Sheets, ktoré sú už pripravené na analyzovanie.
Nevýhody
Dáta, ktoré neboli potvrdené respondentom nie sú uložené. Preto je vhodné vytvárať radšej kratšie dotazníky, s nie príliš osobnými otázkami, ktoré by mohli respondentov odradiť od ukončenia vypĺňania.
Pre koho je toto riešenie vhodné?
Pre rádových užívateľov bez technických znalostí. Tento nástroj využívajú ako aj študenti, tak aj rôzne organizácie a aj firmy, ktorým poskytnuté funkcie plne postačujú.
Verím, že tento článok bol pre teba užitočne stráveným časom. Ak áno, pls zdieľaj tento článok svojim známym, prípadne mi napíš svoje postrehy do komentárov.