Online nástroje na zisťovanie toho, čo ľudia chcú

LR Blog no.10 - Nástroje na zisťovanie toho, čo ľudia chcú

Dnes som strávil niekoľko hodín hľadaním správneho nástroja na vytváranie dotazníkov na prieskum trhu a zbieranie spätných väzieb od potenciálnych zákazníkov. Predpokladal som, že zostavenie dotazníka bude tá náročnejšia časť, ale nebolo to tak. Ponúkam ti teda moje zistenia z prieskumu trhu o nástrojoch určených aj na prieskum trhu ;)

Tieto nástroje sa však dajú využiť v aj iných situáciach pri práci s viacerými ľuďmi, kedy je vhodné získať ich názory alebo spätné väzby.

Kde je môž využiť tieto nástroje?

  • Podnikatelia/Firmy

    • Prieskum trhu pred začatím podnikania alebo spustenia produktu/služby na trh

    • Získanie spätnej väzby a názorov od zákazníkov

  • Organizácie

    • Získanie názorov, postojov a verejnej mienky na svoje aktivity

  • Študenti

    • Získavanie dát od ľudí na štatistické vyhodnocovanie

a pod.

Požiadavky na tool

Stanovil som tieto hlavné kritériá, ktoré nástroj musí mať, aby spĺňal všetko, čo budem potrebovať na získavanie údajov a ich neskoršiu analýzu:

  • ukladanie záznamov aj nedokončených dotazníkovnie vždy užívatelia dokončia dotazník celý. Preto potrebujem, aby som mal možnosť vidieť aj neúplné vyplnenia, pretože aj tie môžu obsahovať dôležité informácie.
  • možnosť zmeniť logiku pýtania otázok na základe odpovedí respondentov, tzv. flow logicak sa respondent vyjadril, že jeho podnikanie momentálne stagnuje, nemá význam sa ho pýtať, či plánuje sponzorovať veľké akcie a pod.
  • export do CSV alebo XLSaby som mohol neskôr analyzovať výstupy od respondentov, potrebujem exportovať zadané dáta z tool-u do Excelu
  • cenová dostupnosť momentálne neplánujem mať spustených niekoľko prieskumov na vzorkách stoviek až tisícov respondentov. Preto som hľadal skôr riešenia, ktoré sú buď zdarma alebo je platba možná len za vyplnenie dotazníka (nie mesačné platby).

Porovnanie dostupných nástrojov

Po krátkom googlení som sa dostal k zoznamu najpoužívanejších nástrojov na prieskumy trhu: http://www.capterra.com/survey-software/#infographic.

Top Survey Software

Riešenia zdarma

Najskôr som začal hľadať dostupné riešenia zdarma. Výstup bol nasledovný:

Google Forms

TypeForm

Zoho

Survey Monkey

Survey Gizmo

LimeSurvey

Partial Response

x

x

x

x

Flow Logic

x

x

Export

x

x

x

x

Table 1: Riešenia zdarma

Našiel som síce free riešenie „LimeSurvey“, ktoré vyhovovalo všetkým mojim podmienkam, ale keďže ide o open source riešenie a nie online aplikáciu, je potrebné si to stiahnuť a nainštalovať na webserver. Momentálne však nemám záujem aplikáciu bežať sám u seba, takže to nie je pre mňa úplné riešenie.

Do tabuľky som nezaradil všetky tool-y, ktoré som odskúšal, ako napr. WUFOO, kwiksurveys a pod. V každom tool-e totiž chýbali nejaké drobnosti, ktoré sú nevyhnutné, na spojazdnenie prieskumu.

Výstup: free aplikáciu so všetkými potrebnými funkcionalitami zdarma sa mi nepodarilo nájsť

Platené riešenia

Nasledovalo teda testovanie platených riešení. Zameral som sa na porovnanie cien a obľúbenosť nástrojov.

Tu je výstup:

LimeSurvey

Zoho

Survey Monkey

Survey Gizmo

MySurveyLab

Partial Response

x

x

x

x

x

Flow Logic

x

x

x

x

x

Export

x

x

x

x

x

UX *

4

2

2

3

5

Obľúbenosť **

12

1

4

Price

FREE – vlastný server /
od 4 centov za resp.

od 19$/m.

od 35$/m.

od 25$/m.

od 9€/m.

Comparison of paid plans

LINK

LINK

LINK

LINK

LINK

Table 2: Porovnanie platených riešení

* Do hodnotenia som okrem ceny pridal aj moje subjektívne hodnotenie pre užívateľskú prístupnosť (UX), čo v skratke znamená intuitívnosť pri vytváraní formulára. Hodnotenia sú ako na stupnici v škole (1-výborné, 5-nedostatočné).

** Túto informáciu mám z vyhodnocovacieho portálu softvérov Capterra: http://www.capterra.com/survey-software/#infographic

Moje hodnotenie

Po strávení niekoľkých hodín dnešného dňa nad týmito riešeniami je moje hodnotenie nasledovné. Vytvoril som tieto hodnotiace kategórie:

  • Najlepší pomer Funkcionalita / Cena / UX

  • Najlepší pomer Funkcionalita / Cena

  • Najlepší nástroj zdarma

  • Najlepší UX

SurveyMonkey – Najlepší pomer Funkcionalita / Cena / UX

Výhody

V tejto kategórii je pre mňa favoritom SurveyMonkey (https://www.surveymonkey.com/). Ak by som potreboval profesionálny tool na zbieranie dát od respondentov, toto by bola moja voľba.

Obsahuje všetky potrebné funkcie na vytvorenie formulára a taktiež aj na analýzu dát. Vytváranie formulárov je intuitívne a veľmi jednoduché. Nie je na to potrebný žiaden manuál. Výstupný formulár je pre respondentov čistý a prehľadný, bez zbytočných prvkov, ktoré by mohli respondenta rušiť pri vypĺňaní.

Moje hodnotenie je ovplyvnené z veľkej časti aj tým, že viem o viacerých ľuďoch, ktorí tento nástroj úspešne používajú a sú s nim veľmi spokojný.

Nevýhody

Jedine cena, ktorá však zodpovedá aj ponúkanej kvalite

Survey Monkey - Úvodné okno

Survey Monkey – Úvodné okno

Survey Monkey - Administračné okno

Survey Monkey – Administračné okno

Survey Monkey - Výstupný formulár

Survey Monkey – Výstupný formulár

LimeSurvey – Najlepší pomer Funkcionalita / Cena

Výhody

Pridal som aj túto kategóriu, pretože nástroj LimeSurvey (https://www.limesurvey.com/), určite poskytuje veľké množstvo pokročilých nastavení a za veľmi rozumnú cenu. Keďže sa jedná o open source, je možné si ho stiahnuť, nainštalovať na svoj webserver a používať úplne zdarma.

V ponuke je však aj hostované riešenie, ktoré poskytuje možnosť zaregistrovať si vlastnú doménu tretieho rádu (tvoj-nazov.limequery.com). Táto možnosť je spoplatnená, platí sa len za vyplnené dotazníky.

Nevýhody

Nevýhodou tohto nástroja je jednoznačne jeho užívateľské rozhranie, ktoré nie je intuitívne. V niektorých prípadoch je potrebné nazrieť do manuálu. Prostredie na tvorbu formulárov pripomína skôr administračné rozhranie CMS systémov ako napr. Joomla.

Pre koho je toto riešenie vhodné?

Pre ľudí, ktorí:

  • majú malú vzorku ľudí na ktorých chcú robiť prieskum
  • potrebujú všetky nadštandardné nastavenia na vytvorenie vlastných formulárov
  • neoplatí sa im platiť mesačné poplatky, ale je pre nich výhodnejšie zaplatiť za vyplnenie formulára
LimeSurvey - Administračné okno

LimeSurvey – Administračné okno

LimeSurvey - Administračné okno so zadefinovanými otázkami

LimeSurvey – Administračné okno so zadefinovanými otázkami

LimeSurvey - Výstupný formulár

LimeSurvey – Výstupný formulár

Typeform – Najlepší UX

Do hodnotenia som zaradil aj takúto kategóriu, pretože nástroj Typeform (https://www.typeform.com/) spája užitočné funkcie s estetickým a moderným vzhľadom.

Vzhľad milo prekvapí respondentov, ale aj tých, ktorí formuláre pripravujú.

Typeform - Intuitívne administračné rozhranie

Typeform – Intuitívne administračné rozhranie

Google Forms – Najlepší nástroj zdarma

Výhody

Jednoznačne medzi najlepší nástroj zdarma na vytváranie formulárov je Google Forms (https://docs.google.com/forms/). Rozhranie je veľmi intuitívne a zdarma poskytuje viacero funkcií, ktoré sú výlučne platené u konkurencii.

Dáta sa môžu automaticky ukladať do Google Sheets, ktoré sú už pripravené na analyzovanie.

Nevýhody

Dáta, ktoré neboli potvrdené respondentom nie sú uložené. Preto je vhodné vytvárať radšej kratšie dotazníky, s nie príliš osobnými otázkami, ktoré by mohli respondentov odradiť od ukončenia vypĺňania.

Pre koho je toto riešenie vhodné?

Pre rádových užívateľov bez technických znalostí. Tento nástroj využívajú ako aj študenti, tak aj rôzne organizácie a aj firmy, ktorým poskytnuté funkcie plne postačujú.

Google Forms - Administračné rozhranie s intuitívnym nastavovaním

Google Forms – Administračné rozhranie s intuitívnym nastavovaním

 

Verím, že tento článok bol pre teba užitočne stráveným časom. Ak áno, pls zdieľaj tento článok svojim známym, prípadne mi napíš svoje postrehy do komentárov.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.