Pasívny príjem z online tréningov

LR Blog no.12 - Pasívny príjem z online tréningov

Podstatou tohto modelu podnikania, je vzdelávanie ľudí na internete formou online tréningov. V zahraničí je to veľmi obľúbená forma podnikania a na Slovensko hlavná vlna stále ešte len prichádza, čiže potenciál trhu v tomto smere u nás rastie.

V tomto článku sa dozvieš, ako tento model funguje a ako je možné nastaviť ho tak, aby vedel byť pasívny. Ako bonus k článku pridávam okruhy tém na tvorbu online kurzov, ktoré sú v súčasnosti žiadané.

Kto môže začať s touto formou podnikania? Ktokoľvek (zamestnaný aj podnikateľ)

Minimálne vstupné náklady: 0 EUR

Tieto minimálne náklady predpokladajú využívanie :

  • už zakúpených zariadení, ako napr. mobil, na nahrávanie videa a audia
  • free softvérov na spracovanie a editovanie videa
  • free online služieb na hostovanie online kurzov
  • free online služieb na marketing tvojich online kurzov

Predpoklady: nájsť si tému, v ktorej som doma a vytvoriť na to online kurz

Výber tohto modelu podnikania: kritéria výberu

Majú online kurzy potenciál?

Strávil som šesť rokov na vysokej škole, kde som sa učil základy z viacerých technických oblastí. Možno som bol ozaj zlým študentom, ale nestačilo to však na to, aby som bol v niečom naozaj dobrý. Tak som si kúpil knihy a učil sa programovať sám. Neskôr som sa dostal do jednej firmy, ktorá vzdelávala študentov programovať pre svoje aktivity. Možno mi len títo ľudia sadli viac, ako profesori na VŠ, ale tam som sa naučil programovať omnoho lepšie a rýchlejšie. Vo svojom prvom zamestnaní som pokračoval v učení sa programovať od svojich kolegov na konkrétnych projektoch.

Čisto hypoteticky, koľko času by sa dalo ušetriť na tom, aby som sa mohol naučiť programovať za omnoho kratšiu dobu od skúseného človeka?

Po tom ako som rozmýšľal, že by som začal podnikať, už ma nenapadlo, aby som sa šiel vzdelávať na niekoľko rokov na vysokú školu, ale začal som hľadať ľudí, ktorí už majú s podnikaním skúsenosti. Viackrát sa mi však stalo, že títo ľudia buď nemali čas, alebo sa nám nepodarilo zladiť naše termíny. Veľkou výhodou online kurzov je, že skúsený človek posunie svoje cenné know-how ostatným touto formou.

Najväčšou výhodou je, že nie som obmedzený hľadať ľudí len vo svojom okolí, ale môžem sa učiť ozaj od najlepších podnikateľov z úplnej inej časti sveta.

Výhody vzdelávania online:

  • študent sa učí vtedy, kedy má na to čas
  • učenie vlastnou rýchlosťou
  • štúdium odkiaľkoľvek
  • možnosť výberu štýlu vzdelávania
  • vlastný výber školiaceho

Nastupuje teda trend vzdelávania sa cez internet. Ako zaujímavý príklad ponúkam jednu rodinu, ktorá cestuje po svete. Vzdelávanie svojich detí riešia spôsobom štúdia cez internet, či už sa jedná o online kurzy, alebo online konzultácie s učiteľmi z ich domova. Viac o nich sa dozvieš na ich stránke http://www.soultravelers3.com/.

Vysoko profitový model podnikania s nízkymi nákladmi

Začatie takejto formy podnikania na internete je jednoduché (resp. pre netechnických ľudí, je omnoho jednoduchšie ako kedykoľvek predtým). Vyžaduje však vytvorenie maximálne kvalitného tréningu.

V jednej štúdii spoločnosti Growthlab, som sa dostal k porovnaniu šiestich podnikateľských modelov z hľadiska výnosnosti a nákladov. Nebudem sa teraz venovať detailnému opisu každého jedného podnikateľského modelu v tomto článku, ale pre vizualizáciu, tu je ich výstup:

Porovnanie Online Podnikateľských Modelov

Porovnanie Online Podnikateľských Modelov

Ale veď ja nie som v tom až taký dobrý aby som to mohol učiť!

Toto som počul už od viacerých známych, ktorým som navrhol, aby sa skúsili osamostatniť touto formou podnikania. Viackrát som počul túto odpoveď: „Stále sa mám čo učiť, ešte nie som dosť dobrý na to, aby som mohol učiť iných“. Šlo pritom o ľudí s reálnymi skúsenosťami z praxe. V tomto modely však nejde o to, či „už viem všetko“, ale o to, či viem svoje skúsenosti podať ďalším ľuďom tak, aby sa to vedeli naučiť. Súčasne, ak vieš, že tvoje skúsenosti ešte nie sú kompletné, môžeš sa zamerať na úplných začiatočníkov a ponúknuť im vzdelanie do určitého stupňa.

Mnohí z týchto ľudí sa snažia byť dokonalí hneď od začiatku a nechcú spraviť žiadnu chybu, čo viem pochopiť, keďže často mávam s týmto problém. Tu mi však napadá tento výrok:

Pokiaľ nerobíte chyby, nezaoberáte sa dostatočne obtiažnými problémami. A to je veľká chyba. – FRANK WILCZEK, nositeľ Nobelovej ceny za fyziku za rok 2004

Ako môže tento model podnikania priniesť pasívny príjem?

Existuje niekoľko možností. Líšia sa v nákladoch a čase, ktorý chceš stráviť pri propagácii tvojich kurzov. Spomeniem nasledovné:

Vzdelávanie na online univerzitách

Jednoduchšia a lacnejšia cesta je nasledovná:

  1. vytvoríš video tutoriály na konkrétnu tému
  2. videá nahráš na portál, ktorý ponúka vzdelávacie tréningy

Výhodou tohto prístupu je:

  • tieto portály sú celosvetovo známe a mesačne ich navštevujú desaťtisíce až stotisíce unikátnych návštevníkov
  • venuješ sa len vzdelávaniu
  • netreba riešiť SEO, marketing, propagáciu a platby
  • platby prijímajú tieto univerzity a následne vyplácajú zárobok priamo na tvoj účet v určitej časovej perióde
  • na začatie podnikania na online univerzitách nie sú potrebné žiadne poplatky, ani vstupný kapitál

Nevýhody:

  • online univerzity si berú podiel zo zisku z tvojho kurzu (býva najvyšší z porovnávaných možností)

Vzdelávanie na vlastnom portály

Zložitejšou, ale finančne efektívnejšou cestou je nasledovná forma:

  1. vytvoríš video tutoriály na konkrétnu tému
  2. videá nahráš na vlastný portál, v ktorom si nastavíš
    1. SEO
    2. prijímanie platieb
  3. venuješ sa marketingu a propagácii tvojho vzdelávacieho portálu (jednou z foriem propagácie je zdieľanie svojho know-how zdarma, na prilákanie potenciálnych zákazníkov na svoje stránky)

Výhody:

  • finančne najefektívnejšia forma vzdelávania na internete, v prípade, že o tvoj kurz je veľký záujem
  • celý proces marketingu, prijímania platieb a vzdelávania je možné zautomatizovať, tzn. budeš schopný marketovať a predávať svoje kurzy bez toho, aby si tomu venoval svoj čas

Nevýhody:

  • na začatie podnikania touto formou, sú potrebné vstupné investície
    • doména
    • hosting
    • LMS (Learning Management System), webový systém na správu, zdieľanie školení a komunikáciu so študentami (v tomto prípade môže ísť o open source riešenie, ktoré je zdarma)
  • časovo náročné riešenie

Odhadované náklady pre túto formu: vymenoval som tu všetky náklady, ktoré sa môžu spájať s týmto prístupom (ceny v zozname nákladov v čase zverejnenia článku a nie sú priebežne upravované)

  • doména (zakúpená vo WebSupporte)
    • „.sk“ – 12,30€/rok
    • „.com“ – 10,90€/rok
  • hosting: od 0,9€/mesiac (https://www.websupport.sk/the-hosting)
  • mikrofón: 42€ – Samson Go Mic, resp. špičkový mikrofón Blue Yeti Pro za 249€
  • nahrávanie videa: 199€ – môj mobil GOCLEVER Insignia 550i Black Dual SIM
  • nahrávanie obrazovky: 280€ – Camtasia pre Windows; 90€ – Screenflow pre Mac
  • LMS (Learning Management System), webový systém na správu, zdieľanie školení a komunikáciu so študentami: 0€  – niekoľko sto EUR. Platba jednorázovo, mesačne alebo ročne. Záleží od preferencií a výberu SW
  • hostovanie videí: pokiaľ vybraný systém už v sebe nezahŕňa túto službu, je potrebné nahrať videá na službu, ktorá videá hostuje. Neodporúčam nahrať videá na vlastný server, pretože rýchlosť stránky tvojho kurzu sa môže značne spomaliť.
    • 0€/rok – YouTube, je služba, ktorá umožňuje hostovať videá zdarma. Neodporúčam ju však používať na hostovanie videí, ktoré chceš sprístupniť len platiacim divákom
    • od cca 50€/rok  – Vimeo, je služba podobná YouTube, s rozdielom, že nastavenia súkromia, dovoľujú zobraziť obsah výlučne platiacim divákom
    • od cca 100€/rok – Wistia, je profesionálna služba zameraná nie len na hostovanie videí, ale aj na detailnú analýzu toho, čo a ako zákazníci pozerajú

Záver

Pre zamestnaných

Na začatie podnikania v tejto sfére nepotrebuješ vôbec veľa a o všetko sa vedia postarať portály tretích strán, tzv. univerzitné portály. Tie riešia za teba všetky technické aktivity, platobné procesy a dokonca aj z veľkej časti marketing. Ty, ako inštruktor, potrebuješ „len“ nahrať kvalitné vzdelávacie materiály a nahrať ich na ich portál.

V prípade, že tvoj kurz bude úspešný na týchto portáloch, navrhujem zvážiť vytvorenie vlastného portálu a ponúkať vzdelanie študentom tam. V takom prípade ti ostáva 100%-ný zisk z predaja.

Pre podnikateľov

Mnohí podnikatelia, ktorí poskytujú služby alebo produkty, môžu pridať tento model do podnikania a takto rozšíriť svoje portfólio. Pridávam zopár konkrétnych príkladov:

A ponúkam ešte „perličky“, ktoré ma dostali:

  • Chovatelia mačiek sa rozhodli natočiť tréning o tom, ako učiť mačky chodiť na záchod – http://www.toilettrainedcat.com/
  • V  kurze, ktorý nájdeš na stránke http://www.kinowear.com/ sa zasa dozvieš, ako sa majú muži zmeniť svoj štýl obliekania, aby boli „in“ a za menej peňazí

Ako som už viackrát spomenul, kreativite sa medze nekladú. Ani v tomto ;).

Žiadané okruhy tém

Ak ťa tento model podnikania zaujal a chceš si ho „vyskúšať“, určite ťa povzbudzujem.

Ako bonus k tomuto článku som pripravil eBook v ktorom nájdeš okruhy tém online kurzov, ktoré sú v súčasnosti žiadané.

Akčná výzva k blogu 012 – Stiahni si v súčasnosti žiadané okruhy tém na tvorbu online kurzov

Ak tento článok bol pre teba užitočný, poprosím ťa zdieľať ho medzi svojimi priateľmi na sociálnych sieťach. Ďakujem.

Taktiež veľmi poteší a zároveň pomôže akákoľvek tvoja spätná väzba na tento článok.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.