Zdieľaj zdarma cenné know-how a zarábaj

Podstatou tohto modelu podnikania, je zdieľanie kvalitného obsahu zdarma. Nie je ojedinelé, že takto spoločnosti dávajú verejnosti prístup k detailnému know-how, za ktoré si iné firmy dajú zaplatiť veľké peniaze.

Obsah sa zdieľa nasledovnými troma formami:

  • Blogovanie – písanie a zverejňovanie článkov zdarma na internete
  • Podcasty – zjednodušene môžme povedať, že je to audio blog. Blog v ktorom namiesto textov, autor publikuje audio nahrávky
  • Vlogovanie – v skratke je to video blogovanie, kde autor namiesto textu, publikuje videá

Kto môže začať s touto formou podnikania? Ktokoľvek (zamestnaný aj podnikateľ)

Vstupné náklady: 0 EUR alebo od cca 6 EUR mesačne

Predpoklady: nájsť si tému, ktorá by mohla ľudí zaujímať, začať o tom písať a budovať publikum

Výber tohto modelu podnikania: kritéria výberu

Ako môže blogovanie zarábať?

Príkladom zdieľania kvalitného know-how napr. v oblasti online marketingu, je napríklad slovenský blog http://www.visibility.sk/blog/, v ktorom nájdeš veľmi hodnotné informácie o konkrétnych tipoch a trikoch. Medzi svetové špičky v tomto obore patrí Neil Patel, ktorého nájdeš na adrese http://neilpatel.com/blog/ a ktorý detailne zdieľa úplne všetko svoje know-how.

Viem si teraz predstaviť mnohé udivené tváre ľudí, ktorí o tomto modeli podnikania ešte nepočuli. Od začiatku som tomu vôbec nerozumel ani ja. Bolo pre mňa samozrejmosťou strážiť svoje know-how, ktoré som pracne a dlhodobo získaval. Tu sú niektoré otázky, na ktoré sa budem snažiť v tomto článku odpovedať:

  • Ako je teda možné, že niekto dáva takéto informácie von len tak zadarmo a ešte sa tým živí?
  • Nebol to z mojej strany nepremyslený krok, keď som ponúkol hodnotné linky, ktoré sa zaoberajú témami, ktoré budem rozoberať aj ja na svojom blogu?
  • Nebojím sa, že ľudia ktorí čítajú tento blog, jednoducho odídu a budú sledovať len zdroje, ktoré patria medzi tie najkvalitnejšie?

Čo sa týmto zdieľaním kvalitného obsahu sleduje? Pozrime sa na to. Nie je to až také bláznovstvo, ako sa môže na prvý pohľad zdať.

Ako som kúpil knihu o affiliate marketingu?

Vysvetlím ti to na príklade, ako som kúpil knihu o Affiliate Marketingu od Mária Roženského (http://knihaoaffiliate.cz/) ešte predtým, ako som vedel čokoľvek o podnikaní na internete. Vŕtalo mi to v hlave, ako je možné, že som tú knihu kúpil, bez veľkého rozmýšľania, aj keď som si vtedy nevedel predstaviť ako získané vedomosti z knihy využijem. A taktiež, nezvyknem kupovať veci len tak. Čo sa teda so mnou stalo?

Nad podnikaním sa zamýšľam už od svojej vysokej školy. Niekoľko mojich pokusov skončilo z rôznych dôvodov ešte predtým, ako poriadne začali fungovať. Avšak vízia podnikania vo mne stále ostávala. Na Facebook-u vtedy niekto zdieľal link na blog so súťažou o 5 kníh, ktoré „otvárajú otvárajú oči a menia pohľad na podnikanie a život vo všeobecnosti“. Jediné, čo bolo potrebné spraviť, bolo zadať emailovú adresu a prípadne zdieľať ďalej túto súťaž medzi svojich známych, cez pridelený špeciálny odkaz. Samozrejme, nič som nevyhral, ale tým, že som mu dal svoju emailovú adresu, dostal som od neho niekoľko emailov, ktoré ma odkazovali na výber z jeho článkov o tom, ako sa on pozerá na podnikanie, čo je pasívny príjem a ako sa k nemu približovať, ako je možné podnikať z hocijakého miesta na svete a pod. Tieto články a knihy, ktoré odporúčal, mi odpovedali na mnohé moje otázky a poukazovali na chyby, ktoré som robil pri svojich podnikateľských začiatkoch. V skratke, naučil ma veľmi veľa.

A potom, v jednom z emailov mi ponúkol spomínanú knihu . Poznal som už jeho štýl písania a aj jeho prístup. Zároveň vo mne kniha evokovala nasledovný postoj: „Ak dáva také skvelé know-how zdarma, čo bude v tej knihe, za ktorú pýta peniaze?“ Téma affiliate marketingu vo mne vtedy evokovala formu podnikania odkiaľkoľvek, čo bolo niečo, čo ma v tom období enormne zaujímalo. Taktiež som to bral aj tak, že mám možnosť „prispieť“ finančne aj za to, že som sa mohol posunúť vpred a rozšíriť si obzor, ktorý mi začal pomáhať meniť zmýšľanie a pohľad na podnikanie.

„Netypický“ marketingový prístup

A o tomto je. Najskôr na seba upútavať pozornosť, potom svoje publikum vzdelávať a posúvať ho vpred. Dávať mu svoje cenné vedomosti, zároveň budovať vzťah a dôveru.

Keď som sa začal zamýšľať nad tým, ako som túto knihu kúpil, okamžite som išiel googliť a zistil som, že tento spôsob komunikácie s publikom je typický pre email marketing a content marketing. Čím viac som sa o tom dozvedal, tým viac ma táto myšlienka oslovovala. Utkvel mi v pamäti tento výrok:

„10 krát dávaj a raz ber“ – DAVID KIRŠ, zakladateľ spoločnosti Firma 2.0

Mojim snom bolo podnikať, ale zároveň ma stále lákala dobrovoľnícka služba, ktorej som sa venoval od strednej školy, cez vysokú a skončil som pred necelým rokom z rodinných a časových dôvodov. Onedlho na to, som sa dostal k informáciam o tejto forme podnikania, ktorá spája oboje:

  • podnikanie
  • služba druhým ľuďom

Cez Mária som sa dostal k ďalším ľuďom a zdrojom kvalitného obsahu. Nakoniec som si z ponuky mnohých modelov podnikania, vybral jednu konkrétnu oblasť, ktorá je mne najbližšia a v ktorej plánujem tieto vedomosti testovať. V súčasnosti už jeho blog nesledujem práve preto, že sa affiliate marketingu nevenujem. Ale viem, že ak to budem potrebovať, určite on bude jeden z prvých ľudí, na ktorého služby a produkty sa obrátim. Viac o ňom na http://www.mariorozensky.cz/.

Stratégia zisku

Ako to teda funguje?

Vytvorenie publika

  1. Vyberieš si tému na publikovanie. Neznepokojuj sa, že už niekto o tom píše. Nenechaj sa odradiť ani tým, že niekto už publikuje super kvalitný obsah o téme o ktorej chceš písať. Ak vieš o takýchto blogoch, skús sa radšej od nich odlíšiť.
  2. Vyber si formu publikovania:
    1. Blog – Najjednoduchšou formou zdieľania obsahu je blogovanie. V súčasnosti je zriadenie vlastného blogu záležitosťou niekoľkých minút.
    2. Podcasty – Vytváranie podcastov je o čosi zložitejšie. Zaberie to viac času na zriadenie a prípravu obsahu. Zároveň aj spracovanie obsahu na publikovanie zaberá viac času ako úprava textu. Na druhej strane, je to atraktívnejšia a osobnejšia forma pre publikum. Viac o tom ako zriadiť podcast na http://www.smartpassiveincome.com/how-to-start-a-podcast-podcasting-tutorial/
    3. Video – Video najefektívnejšia forma vzdelávania online, keďže zapája zrak aj sluch. Mozog najľahšie spracúva takýto obsah. Príprava video obsahu, je však technicky a časovo najnáročnejšia. Napriek tomu, sa produkcia videa zjednodušila aj pre laikov. Základné zariadenie je cenovo dostupné a kvalita videa vie byť pri správnom nastavení, úplne dostačujúca. Viac informácií o tom ako vytvárať videá a zdieľať na YouTube kanály nájdeš napr. na http://www.videoacademy.sk/
  3. Vyber platformu na ktorej budeš publikovať
    1. Blog – pre blogy odporúčam na zváženie tieto tri platformi, ktoré sú dostupné zdarma. Pokiaľ s blogovaním začínaš, odporúčam free služby. Ak budeš vidieť, že ľudia sa začínajú o tvoje články zaujímať, bude vhodné zvážiť zakúpiť si vlastnú doménu.
      • WordPress – free služba, na ktorej beží mnoho blogov pod wordpress doménou. Pokiaľ to však myslíš s blogovaním vážne, určite odporúčam zakúpiť si vlastnú doménu a spustiť si na nej WordPress blog. Na WordPresse beží aj môj blog.
      • https://medium.com/ – dizajnom jednoduché prevedenie, zamerané na to, aby čitateľa nič nevyrušovalo pri čítaní. Všetko je to zdarma a bez reklám. Odporúčam pre nie komerčné použitie.
      • http://blogger.com/ – blogovacia služba od Googlu, ktorá ponúka všetko potrebné na blogovanie. Na zriadenie postačuje Google účet. Výhodou je, že zároveň ponúka integráciu svojich služieb pre analýzu a reklamy, kde priamo z hlavného panela môžeš sledovať svoje prípadné zárobky. Odporúčam pre nie komerčné použitie.
    2. Podcasty – s podcastami mám mám obmedzené praktické skúsenosti, ale na tomto linku sa dozvieš všetko čo potrebuješ
      • iTunes – platforma od spoločnosti Apple. Asi najrozšírenejšia a najpopulárnejšia pre sťahovanie podcastov
      • Stitcher – rádiá a podcasty pre iPhony, iPady, Androidy a PC
    3. Video – na zdieľanie videí, s cieľom sa zviditeľniť, odporúčam jednoznačne YouTube, ktorý je priamo napojený na vyhľadávač Google. V praxi to znamená, že videá z YouTube sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania a tým jednoduchšie je dostať svoje videá pred divákov
  4. Pravidelne zdieľaj kvalitný obsah, ktorý bude tvoje publikum posúvať vpred. Vyber si pravidelnú periódu času ako často budeš obsah zdieľať, napr. denne, týždenne, …
  5. Zdieľaj svoj obsah so známymi na sociálnych sieťach (Facebook, Twitter, Instagram a pod.). Vyber si tie siete, o ktorých vieš, že sa tam tvoje publikum nachádza. Nemusíš byť od začiatku úplne všade.

Viac o stratégiách, ako rozširovať svoje publikum čitateľov, sa budem venovať v neskorších článkoch na tomto blogu.

Monetizácia (Speňažovanie)

Keď už máš dostatočne široké publikum, možnosti na zarábanie sú potom nasledovné (povedzme, že máš 10 tis. pravidelných čitateľov):

  • Nechať si sponzorovať články – Spoločnosti vedia, že ak tisícky ľudí sledujú tvoj publikovaný obsah a ich firma ponúka riešenia práve na niektoré z ich problémov, sú to pre firmu veľmi dobre investované peniaze do reklamy, ktorá sa propaguje priamo ich cieľovej skupine
  • Predávať miesto na svojej stránke na zobrazenie reklamy – podobne ako vyššie, firma bude mať stále miesto na stránke, kde ich môžu čitatelia (ich cieľová skupina) nájsť
  • Vytvoriť členskú sekciu pre pravidelne platiacich čitateľov, ktorý dostanú extra obsah (napr. môže ísť o ebooky, pravidelné VIP články, pracovné zošity a pod.)
  • Predávať vlastné produkty (digitálne alebo fyzické)
  • Ponúkať vlastné služby (napr. Ísť prednášať na témy, ktoré rozoberáš na blogu a v ktorých si expertom, ponúkať online konzultácie a pod.)
  • Žiadať o finančné dary (Donations) – vo všeobecnosti, ľudia vedia oceniť veci, ktoré im prinášajú hodnotu. Na Slovensku to nie je zvykom, ale nájdu sa aj takí ľudia. Je to ale jedna z foriem, ako navýšiť svoj príjem
  • Affiliate Marketing – forma marketingu, ktorá je na Slovensku ešte stále len v začiatkoch. V skratke, ide o formu odporúčaní produktov, za ktoré sú následne vyplácané provízie (napr. ak ide o blog, ktorý rozoberá online podnikanie, môže odporúčať produkty alebo služby, ktoré online podnikateľom zjednodušia život ako webhostingové služby, online účtovnícke softvéry a pod.). Jedným zo slovákov, ktorý sa živí aj týmto je Peter Chodelka, ktorého nájdeš na adrese http://chodelka.sk.
  • Zobrazovenie reklám na svojej stránke, napr. Google Adwords, alebo YouTube reklamy. Zo spätnej väzby od niekoľkých podnikateľov však vyzerá, že táto forma nevynáša natoľko, aby sa tým dalo uživiť, ale je to jedna z foriem ako navýšiť svoj príjem

Ponúkol som výber z niekoľkých možností. Isto sa nájdu aj ďalšie. Myslím však, že na vytvorenie obrazu, ako tento model funguje, to úplne postačuje.

Našiel som veľmi názornú infografiku toho, ako sa dá zarábať cez YouTube. Tie isté princípy sa dajú aplikovať pre všetky tri formy publikovania obsahu.

How to Make Money Online Using YouTube [Infographic]

Výhody/Nevýhody

V poslednú dobu, je táto forma podnikania, čím ďalej tým viac obľúbenejšia, práve preto, že nevyžaduje vysoké vstupné náklady a umožňuje sebarealizáciu. Jednou z veľkých výhod zdieľania svojho know-how je fakt, že ľudia začnú brať autora, ako experta na danú oblasť, alebo minimálne človeka, ktorý sa do problematiky vyzná viac, ako bežní ľudia. Zároveň sa zviditeľní. Možnou nevýhodou je, že táto forma sama osebe, je behom na dlhé trate a vyžaduje pravidelnosť.

V skratke ešte moja skúsenosť. Po začatí písania tohto blogu ma kontaktovalo niekoľko ľudí. Traja z nich mi navrhli konkrétnu spoluprácu na svojich projektoch. Nehovorím, že toto je pravidlom, chcem tým poukázať aj na skrytú výhodu, že nikdy nevieme povedať, ako sa situácia vyvinie, keď sa zviditeľníme. Nakoniec sa môžu otvoriť možnosti, na ktoré sa nedá ani myslieť, čo sa stalo aj v mojom prípade.

Prečo píšem o online podnikaní, keď ľudia už o tom píšu?

Môže vyvstať otázka, či sa nebojím, že ľudia z môjho publika odídu a budú sledovať zdroje, ktoré spomeniem na svojom blogu a jednoducho zistia, že inde sa dozvedia viac ako u mňa. Je to veľmi dobrá otázka a obavy sú odôvodnené. Ale tak to jednoducho funguje. Koniec koncov, aj ja som sa rozhodol už ďalej nesledovať blog Mária Roženského, práve preto, že som sa dozvedel, čo som potreboval a viac mi zatiaľ ponúknuť nevedel. Práve preto, je mojim cieľom na tomto blogu ponúkať len to najlepšie z toho čo viem, aby po každom článku sa obzory môjho publika rozšírili a obavy z podnikania na internete zmenšili. A rozhodnutie o tom, či ostanú ľudia sledovať tieto články sú len na nich. Význam má, ak tento blog sledujú len tí, ktorým má čo ponúknuť.

Je naozaj tento blog moja voľnočasová aktivita?

Uvidím nakoľko tento model bude funkčný v našich pomeroch, ale začal som to testovať písaním tohto blogu.

Na stránke mám zverejnenú informáciu o tom, že je to moja mimo zárobková činnosť. A je to pravda. Ale na základe toho, ako bude to, čo tu píšem, pomáhať tebe a ostatným, nakoľko sa moje publikum rozšíri a bude ním rezonovať táto téma, budem isto zvažovať aj možnosti, ako by som vedel pretaviť túto službu na zárobok. Momentálne však pripravujem podklady na iný projekt, ktorý ti predstavím už čoskoro a budeš môcť sledovať moje kroky ako ho spúšťam od úplného začiatku.

Týmto blogom si však teraz plním sen a svoju potrebu služby ostatným. Zároveň je jedným z mojich testovacích podnikateľských modelov v podmienkach na Slovensku.

Na tomto blogu budem zverejňovať konkrétne postupy spúšťania mojich podnikateľských aktivít, kde budeš môcť sledovať moje kroky v praxi pri spúšťaní vybraných podnikateľských modelov a stratégií. Budeš môcť využiť fungujúce stratégie vo svojich vlastných začiatkoch alebo sa poučiť na mojich chybách a vyvarovať sa im. Ak chceš sledovať všetko čo robím, určite sa pridaj medzi pravidelných čitateľov tohto blogu. Emailom ti budem posielať aktuálne informácie, z ktorých sa môžeš učiť a testovať ich z domu. Prihás sa na http://ladislavrydzyk.sk/ako-zacat-podnikat-na-internete/.

Akčná výzva

Ak chceš začať so zdieľaním obsahu, jednoznačne odporúčam začať blogom. Veľmi dlho som používal blogovaciu službu zdarma od Googlu: https://www.blogger.com/. Stačí ak máš založený Gmail účet a prístup k tejto službe už máš automaticky sprístupnený.

V súčasnosti je obľúbenou službou https://medium.com/, ktorá určite stojí za odskúšanie. Dizajnom jednoduché prevedenie, zamerané na to, aby čitateľa nič nevyrušovalo pri čítaní. Všetko je to zdarma a bez reklám.

Nezáleží, ktorú službu si vyberieš, ale podstatné je hlavne vybrať si tému a začať.

Napíš do komentárov tvoj link na vytvorený blog a tému o ktorej budeš písať, resp. už píšeš.

Komentáre
  1. Fero píše:

    O takomto niecom som nikdy nepocul ani necital…zaujimave fakt vsetko ..

  2. Tomas píše:

    zatial hadam najzaujimavejsi blog aky som od teba cital …fakt vyborne… osobne, trefne, trochu divne (to ze davas linky na inych ludi), ale o to cennejsie … odkazujuce na buducnost, odhalujes co chystas, ale stale nevieme co a uz teraz sa tesim na to co bude dalej … a v neposlednom rade motivujuce …clovek ma hned chut si zalozit blog

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.